Smekk på lanken til Omega Media

 

Å gjøre research er lurt

merk reklame som reklame mamsi.no

I dag ble jeg kontaktet av Omega Media. Jeg ble overrasket over hva som skjedde.


Oppdatert:

Erling Løken Andersen er ikke enig i at han mente jeg skulle skjule at innlegget var et reklameinnlegg.

Han sier han bare snakket om innholdet i innlegget og ikke merkingen av innlegget. Videre mener han jeg bruker løsrevne sitater. Jeg kan publisere nytt innlegg med hele korrespondansen etterpå. Da er det ikke noe løsrevet.

Poenget står: innleggene han lenket til og mente viste hvordan dette skulle gjøres var ikke merket. Reklamelenkene på Omega Medias egen side er ikke merket. Han mener videre merking ikke er annonsøransvar, men kun bloggers. Det er ikke riktig.


De lurte på om jeg kunne tenke meg å publisere innlegg fra gjestebloggere. De hadde en stor,  internasjonal underholdningskunde som gjerne ville gjesteblogge hos meg. De ville betale noen tusenlapper for et innlegg. Kunne det være interessant?

Jeg tygde litt. Svarte:

Hei hei! Det høres spennende ut og jeg kan godt være med på det! Det jeg setter som betingelser, er at jeg da må få merke innlegget tydelig som at det er et kjøpt innlegg og jeg må lese igjennom og godkjenne det etter jeg har lest det. Det må også kun følge med bilder som dere har tillatelse til å bruke på eksterne sider.

Det burde jo være plankekjøring, men nei.

Jeg fikk til svar at kunden var Full Tilt Poker og at de helst ville ha det slik at «Full Tilt Poker som kunde bare ville bli nevnt forbigående».

Det hørtes litt fishy ut

Jeg spurte:

Hva legger dere i at kunden bare vil bli nevnt forbigående?

Fikk til svar:

Det er ikke kunden som skal stå i fokus; de vil bare nevnes med en link der det er naturlig. Se de to innleggene jeg postet, der ser du hvordan dette kan inkorporeres  :)

-Erling

Dette er lenkene han refererer til. HER og HER.

Oida. WTF?

Erling fra Omega Media kan jo aldri i sitt liv ha vært inne på min nettside.

Alle som har vært her mer enn en gang har vel skjønt at dette med skjult reklame ikke er akkurat min favorittkopp med te.

Jeg sendte avgårde en bøtte med iskaldt vann:

Hei! Da må jeg bare si takk, men nei takk – for da er jo det i alle fall et veldig tydelig eksempel på skjult reklame og ikke noe jeg ønsker at min blogg skal assosieres med.

Det var jo veldig synd, egentlig.

Jeg ser at Omega Media er et firma med mange store produsenter/ tilbydere av solide merkevarer på klientlista. Jeg tror det hadde vært smart av dere å innrette dere etter veiledningen til Forbrukerombudet: http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf. Det er allerede meldt at ombudet skal foreta en storaksjon denne våren, hvor de ser på både blogger og  annonsører.

Ved å følge veiledningen, sørger dere jo for at reklame fremstår som reklame og at dere ikke bryter markedsføringsloven. Bra for dere i Omega Media, bra for kunden og bra for bloggeren. Begge de tekstene du sendte over lenker til er eksempler på skjult reklame.

Det kan forresten virke som om det er litt slett praksis på dette også på deres egen nettside, siden lenkene merket med «Sites and Friends» har like fonter som resten av de ordinære lenkene, og det ikke er noen reklamemerking. Hvis det er slik at dette kun er lenker dere har satt opp helt naturlig som en slags lenkeliste uten at dere har fått betalt, så beklager jeg, men det virker jo litt rart at et it-byrå skal være såpass venn med tilbydere av forbrukslån at dere lenker til dem gratis fra nettsiden.

Jeg synes det er rart at du som er en så dreven it-mann ikke ser at dette ikke er god praksis?

Fikk til svar:

Takk for mail og gode tips! Skal ta en titt på dette.

Akkurat.

Her er forresten en printscreen med tjenester og disse «vennene» de lenker til:

Skjermdump fra nedre del av Omegamedia.no
Skjermdump fra nedre del av Omegamedia.no

Dette er for dårlig. Det er ikke gode tips fra min side heller, det er et minimum som skal til for å la være å bryte markedsføringsloven.

Jeg blir så overrasket jeg, over at denne bransjen tviholder på det harry cowboystempelet sitt. Hvorfor er det slik? Kravene mine var beskjedne. Jeg ba om å få merke innlegget tydelig som at det var et reklameinnlegg. Hvordan skal vi forvente at småbloggerne skal kunne følge med på hva som er god praksis og måten det skal gjøres på når ikke de som jobber med dette på fulltid bryr seg om det?

Lederen for Omega Media er ingen smågutt i bransjen. Det irriterer meg at en god andel han sendte e-post til vedrørende skriving av blogginnlegg sannsynligvis takket ja. Neste gang han skal knytte til seg nye bloggere, får vi håpe han tar seg bryet med å lese den aktuelle bloggen først.

Dette var fryktelig pinlig.

 

23 kommentarer til «Smekk på lanken til Omega Media»

  1. Heisann,

    Jeg fant frem til innlegget ditt via en ping til mine sider SmashRadio og Tiz. Jeg ser at du er skeptisk til hvordan markedsføringen foregår her. Jeg kan forøvrig nevne at Omega og Erling har håndtert kampanjen svært profesjonelt. Jeg har oppfattet kampanjen som en SEO-kampanje, og samtidig mottatt innhold som har vært så relevant for mine sider at jeg ikke så behov for noen merking av innleggene.

    Jeg har tidligere jobbet med en rekke casino og betting-selskaper, og jeg vet hvor «shady» de kan være til tider. Dette var ikke en av de gangene. Jeg fikk tydelig informasjon, og valgte selv å ikke merke kampanjene spesielt, ettersom jeg oppfattet dette hovedsaklig som SEO-rettet. Men dette var altså ikke noe jeg fikk instruksjoner om eller ble bedt om – og i ettertid ser jeg nok at jeg burde merket innleggene tydeligere.

    Det ser nok ut som du har vært litt uheldig her, for all min erfaring med Omega Media har vært positiv.

    1. Hei! Beklager at jeg svarte på kommentarer så sent. Nja, det kan godt hende dette var ganske krast fra min side, men jeg synes det er velfortjent. Jeg mener at Omega Media sin nettside i seg selv er helt elendig på å skille (det som må være) reklamelenker fra de tjenestene de selv tilbyr. Det er sånn man kan tenke er nesten ok for en fjortisblogger, men ikke for et firma som liksom skal lære andre hvordan man skal fremstå på internett.

      Det er jo ikke du som bestemmer om noe skal være merket. For jeg antar vel at du fikk betalt for å publisere dem?

      Her er det forresten et annet eksempel på skjult reklame http://www.startup-stories.no/dragonbox-goy-med-algebra/ og dette er det jo Erling Løken Andersen selv som har skrevet. Ikke merket innlegg, men en haug av lenker. Det kan selvsagt hende Startup-stories ikke fikk en krone for å lenke slik, men det virker vel litt usannsynlig.

    1. Hehe. Jeg håper jeg får mail av noen seriøse folk som synes dette ser ut som den perfekte blogg å markedsføre et skikkelig bra produkt på :-) Det hadde vært helt enestående!

  2. Jeg kom på….
    Det er forbudt å markedsføre alle former for lotteri og pengespill som ikke har tillatelse i Norge.
    Lotteriloven, pengespilloven og totalisatorloven regulerer hvilke pengespill som er lovlige, og som dermed kan markedsføres. Med unntak av de spill som blir tilbudt av Norsk Tipping og Norsk Rikstoto, er det derfor ulovlig å markedsføre pengespill som tilbys på Internett, jfr. https://lottstift.no/lotteritilsynet/nb/temasider-2/ulovlig-markedsforing/

    Her står det litt om det: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Mener-spillreklame-rettet-mot-nordmenn-er-ulovlig-7129180.html .

    Kanskje noen skulle ha kontaktet Lotteritilsynet? 😉

    1. Vet du, det tenkte jeg ikke på i det hele tatt, men du har sikkert rett! Det kan jo hende de tekstene de produserer ikke er direkte spillreklamer, men blablabla og tilfeldigvis nevne spill-leverandøren… Jalla-opplegg, men skulle ikke forundre meg om de klarer å snike det hårfint innunder. Jeg vet ikke :-)

  3. Bra at du deler dette!

    Omega Media og Erling vet bedre enn dette. Han har tidligere vært leder for et mediebyrå med ansvar for millioner av annonsekroner.

    Michael

    1. Ja, det er jo litt synd at de vil holde på slik da. Synd for de som «henges ut» – men kanskje greit å si noe om så flere kan bli oppmerksomme på det.

  4. Det bekrefter jo bare at det nok er mye sannhet i at bloggerne lar være å merke rett og slett fordi de får masse penger for det. Ikke fordi de er stapp dumme og ikke skjønner at de skal merke, ei heller fordi de rett og slett ikke klarer å huske, men fordi de får godt betalt for det.

    1. Det er sikkert litt begge deler – for når det gjelder annonselenker hvor man er affiliate er det jo en selv som skal ordne med det. Jeg skjønner liksom ikke hvorfor dette skal være så vanskelig!!

  5. Ha ha, jeg fikk samme henvendelsen. Det morsomste er sånne som starter med «Flott blogg du har!» og så fortsetter de med å skulle selge inn noe som absolutt ikke passer inn i bloggen din. Poker hadde liksom ikke passa inn her…

    1. Nei, ikke her heller :-) Det var i alle fall tydelig at de ikke hadde sett så mye på min side før de sendte e-posten!

      1. Kunne vært gøy å prøvd å inkorporere poker; litt sånn tilfeldig. Kortspill med ungene og så tilfeldig nevne det? :) Man må visst være kreativ, eller kanskje gjøre som andre: «Siden så mange av dere har kontaktet meg og spurt hva jeg mener om…» Du kan jo ta en slik spansk en?

  6. Tro meg, vi som jobber med SEO på redelig vis er ikke glade for å ha slike cowboyer i bransjen enda. Det gir oss et dårlig rykte og det er ikke bra for bransjen generelt. Kom nylig over denne siden: https://seopurk.wordpress.com/ (denne bør du sjekke ut)

    Synes forresten du er krystallklar i observasjonen din ang måten Omega Media jobber på. Er helt enig med deg, det de driver med er pinlig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *