Silence of the Blogs

De kaller det Silence of the Blogs. Selv får jeg Hannibal Lecter-assosiasjoner til kampanjenavnet. Kanskje er ikke det helt søkt? For det er noe småskummelt med snikreklamen som de store bloggerne holder på med.

To av landets store bloggere, Lene Orvik og Caroline Berg Eriksen, deltar i en kampanje for Freia Melkesjokolade. Temaet for kampanjen er at man innimellom må ta seg tid til å logge av sosiale medier og «ta den gode tiden tilbake». I fem dager har det vært helt stille på bloggene som begge kun har hatt bilde av en klokke. På de andre SoMe-kanalene til Berg Eriksen og Orvik har det også vært stille. Ikke en snap eller et instagrambilde, ingen facebookinnlegg, null tweets.

Skjermbilde fra bloggen til Caroline Berg Eriksen. Innlegget ble publisert 23:59 12. januar og etter det var det stille på blogg, facebook og twitter.
Skjermbilde fra bloggen til Caroline Berg Eriksen. Innlegget ble publisert 23:59 12. januar og etter det var det stille på blogg, facebook, snap og twitter helt til i morges. Det var tilsvarende bilde på Lene Orviks blogg.

Eller nei, vent! Det var ikke helt stille, da. God morgen Norge på TV2 hadde en spennende avsløring i går. De skulle få Caroline Berg Eriksen på besøk slik at hun kunne snakke ut om stillheten i sosiale medier.

Skjermdump fra God morgen Norges facebookside
Skjermdump fra God morgen Norges facebookside

I TV2s lille facebookstatus er det ikke noe sted merket med at dette innslaget er en del av en kommersiell kampanje i regi av Freia. TV2 snakker rett til facebookfølgerne. Hvor avhengig er du av sosiale medier? Logger du noen ganger helt av?

I selve innslaget på God morgen Norge nevner heller ikke journalisten at denne stillheten fra sosiale medier hadde noe med en reklamekampanje å gjøre. I intervjuet sier Berg Eriksen at det har vært ganske forferdelig å la være å oppdatere sosiale medier, og at det har vært som å ta en pause fra jobben sin. Det er verdt å nevne at dette har vært en betalt stillhet, sponset av Freia. Dermed må det kunne ses på som at disse fem dagene uten oppdateringer nettopp var jobben hennes i denne perioden.

Jeg er vant til (og lei av) at bloggere snikreklamerer og at store og små firmaer bruker bloggernes utspekulerte metoder til å fronte og markedsføre produkter. At innlegget med klokken ikke var merket som reklame har jeg selvsagt registrert. Hvorvidt dette var drøftet og avtalt med Forbrukerombudet i forkant kjenner jeg ikke til.

Det er en merkelig kampanje. At Freia bruker en blogger som lever av sosiale medier til å illustrere at man kan logge av blir oppkonstruert og rart. At Berg Eriksen fronter en kampanje som, for å si det rett ut ikke handler om stillhet, avkobling og ro i sjelen, men om melkesjokolade – er ikke mindre underlig. Freia selger ikke zen, de selger sjokolade, noe Berg Eriksen ikke akkurat er kjent for å spise nevneverdig mye av.

God morgen Norge-innslaget bærer preg av en redaksjon som ønsker å være rosa kosemosevenninne med en toppblogger. Hvorfor nevner ikke journalisten selv at det er et betalt reklameinnslag? Hvorfor stilles det ikke et eneste kritisk spørsmål om troverdigheten her? Jeg mener TV2 fortjener en smekk fra PFU i denne saken. Som seer blir jeg sittende igjen med noen spørsmål. Hvilken rolle har Freia og United Influencers i TV-innslaget? Hvem gjorde avtalen med TV2?

Berg Eriksen og Lene Orvik bryr seg kanskje ikke noe om at folk stresser dem om manglende reklamemerking. Bloggerne trives i gråsonene, Forbrukerombudet har ikke kommet nevneverdig lenger med å kunne sanksjonere og alt virker preget av en la det fare-holdning. Og Freia selv? De virker ikke så opptatt av kampanjen de trolig har betalt en hel del for. På Freias egne facebooksider er ikke kampanjen nevnt i det hele tatt. TV2 kan smile av sin feelgoodfremstilling av en kommersiell kampanje som om det var en søt venninne de hadde besøk av i studio og krysse av for at de, joho – fikk sitte i samme rom som en toppblogger denne uka også.

Og de som satt og lurte på hva denne stillheten egentlig dreide seg om og klikket inn på bloggen og ble bekymret for om noe hadde skjedd (for husk, noen tenker nesten at bloggerne er venninnene deres),  – de har all grunn til å føle seg lurt. Igjen.

Men hvem taper mest på sikt? Forbrukeren som blir pepret med kamuflerte reklamebudskap? Journalistene som fremstår som nikkedukker? Bloggeren som mangler integritet og troverdighet? Eller Freia? All PR er ikke god PR. Og bloggernes stillhet, vel – den er nok over nå. For de mente det jo ikke. Ikke på ekte.

14 kommentarer til «Silence of the Blogs»

    1. Er vant til slik atferd fra bloggerne, men synes det er ekstra ille at TV2 bare hiver seg på og er så ukritiske :-(

  1. Veldig bra, Mamsi. Og meget godt observert at Berg Eriksen ble betalt for å logge av. Og selv om GMN sikkert ikke ønsker å ha de store debattene på morgenkvisten, så var det et særdeles tannløst intervju av journalisten. At et riksdekkende medium heller ikke gikk inn på det faktum at dette ikke var noe annet enn en reklamekampanje for en sjokoladeprodusent, understreker bare tannløsheten.

    1. Hei! Neida, jeg ser den – at det ikke passer inn i formatet at journalisten er veldig kritisk, men litt vanlig journalistisk integritet hadde vært bra. Det er for dårlig, og det at de (TV2) sier det var en glipp at det ikke ble opplyst om at det var en kampanje er for dårlig, de glemte («glemte»?) å si ifra om det både på facebook og i selve programmet.

  2. Det virker som at mye innen media dreier seg om å fokusere på mindre viktige ting. Det har f.eks. vært mye fokus på Farmen i det siste og nå dette. Dette tar fokuset vekk fra andre ting, og er muligens en større fare for demokratiet enn Sylvi Listhaug og Donald Trump.

    1. Kan godt hende du har rett i det, ja. Denne miksen av redaksjonelt/kommersielt innhold og at mediene løper bloggernes og annonsørenes ærend er ikke bra.

  3. Journalisten skulle nevnt at det var en betalt Freiareklame, dette kom ikke tydelig nok frem. Samme journalist som hadde koseintervjuet med paret Eriksen med barn på God sommer Norge, tror ikke hun har kritiske innvendinger mot denne bloggerens praksis, virker full av beundring dvs lite profesjonell og det gjenspeiler seg i manglende reklameinfo.

    1. Stemmer, det var samme journalist – det koblet ikke jeg i går. Det kan hende det er mer å vinne for TV2 på at de beholder «vennskapet» med bloggerne enn det er å være kritiske og bevisste på ikke å være mikrofonstativ. Worst case er det kanskje brudd på noen av punktene i VVP, men usikker på hvor ille redaksjonene synes det er .

    1. Jeg skjønner – og skjønner ikke. Forstår godt at de vil tjene penger, men synes det er rart at det ikke er større ønske om å spille mer fair. Det er jo ikke første gang det er kritikk av noe tilsvarende…

    1. Hei og takk til deg! Ble glad tidligere i dag da jeg så dine kommentarer i SoMe-gruppa. Skjønner godt at det ikke er lett å vri fokus fra feelgood til kritisk i GMN :-) Men du sa det som det var, uten at verken journalist eller blogger fulgte opp.

  4. *klapper* takk for et bra og firnuftig innlegg om en sak som er helt utrolig lavmål. Godt det finnes noen som sier det som det er!! Hurra for deg ☺☺

    1. Takk for kommentar. Det er mange som er irriterte over dette og det er provoserende at de aldri gir seg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *